Coraz więcej osób myśli o rowerze elektrycznym który chce użytkować na co dzień jako środek transportu i zadaje sobie pytanie,
czy rower elektryczny jest bezpieczny?
Akumulator?
Pierwsze pytanie jakie najczęściej pada to czy akumulator nie wybuchnie, czy nie dojdzie do samozapłonu?
Takie informacje można było usłyszeć choćby w mediach.
Akumulatory do rowerów niewiele się różnią od baterii w urządzeniach domowego użytku, takie jak wiertarki, kosiarki, telefony, laptopy.
Ważne jest to, abyśmy kupowali rower elektryczny lub baterię, która ma certyfikat UE, będziemy mieli pewność, że spełnia wszystkie normy dotyczące bezpieczeństwa.
Taki rower/bateria będzie miał/a wbudowane zabezpieczenie przed przegrzaniem się, samozapłonem – gdyby uległ awarii i nagrzał się powyżej temperatury bezpiecznej, samoczynnie wyłączy się.
Wybierajcie też akumulatory z markowych ogniw takich jak LG, Samsung, Panasonic, Bosch itp., jakość producenta a co za tym idzie, baterii będzie wpływać na jej żywotność i ilość przejechanych kilometrów.
Więcej o baterii przeczytacie na blogu:„Jak dbać o akumulator w rowerze elektrycznym?”
Jeśli bateria Wam spadnie, przypadkiem uderzycie nią o podłoże, sprawdźcie czy nie ma pęknięć, uszczerbku, jeśli tak – nie otwierajcie jej, lepiej zanieście ją do serwisu, aby sprawdzić czy wszystko jest w porządku.
Czy konstrukcja roweru elektrycznego nie pęknie, nie rozpadnie się?
E-rower jest specjalnie zaprojektowany pod wyższą masę.
Akumulator, silnik waży około 7 kg.
Dlatego rama, koła, opony widelec są specjalnie zaprojektowane do takiego roweru.
i dlatego rower elektryczny kosztuje dużo więcej.
Często spotykam się z pytaniem, a może przerobić swój rower kupując tylko zestaw elektryczny?
Nie w każdym rowerze da się dokonać konwersji, np: nie ma jak zamocować akumulatora.
- Zmęczenie materiału – jeśli rowerem jeździmy już kilka lat – może okazać się, że zamontowanie zestawu elektrycznego po jakimś czasie uszkodzi ramę lub doprowadzi do jej pękniecia.
- Konwersja roweru powoduje, że kable są poprowadzone na zewnątrz a nie wewnątrz ramy jednośladu przez co są mniej narażone na urwanie, zerwanie czy wilgoć.
Czy jazda na e-rowerze jest bezpieczna?
Większość użytkowników rowerów jeździ ze średnią prędkością 18/20 km/h.
Są oczywiście osoby, które jeżdżą szybciej 30/40 km choćby na szosówce prędkość taką osiągamy w szczytowym momencie.
Rowerem elektrycznym możemy jechać 25km/h, różnica polega na tym, że jest to stała prędkość a nasz mózg dość szybko przyzwyczaja się do niej.
Dlatego warto kupować rower, który na wyświetlaczu ma podaną prędkość z jaką jedziemy – łatwiej nam taki jednoślad kontrolować.
Nie ruszajmy z najmocniejszego trybu, silnik wtedy jest dynamiczny a co za tym idzie łatwo o kolizję choćby z innym rowerzystą lub samochodem.
Wcześniej hamujmy i jak w samochodzie przewidujmy co może stać się na drodze.
Jak bezpiecznie jeździć rowerem elektrycznym, znajdziecie na naszej stronie.
Zanim kupisz rower?
Jeżeli rower elektryczny kosztuje 3 500 zł to od razu odrzuć taką ofertę, w tej kwocie możesz kupić dobry zestaw elektryczny do konwersji.
Taka cena to słaby silnik, mała pojemność akumulatora, słabe hamulce, przerzutki i cała reszta.
Udaj się do sklepu i skonsultuj ze sprzedawcą.
- Pomoże w dopasowaniu elektryka do Ciebie i Twoich potrzeb,
- Poinformuje jak dbać o swój e-rower i jak go użytkować
- Wyjaśni jak na nim jeździć i na co zwrócić uwagę
- Często taki sklep prowadzi także serwis, przez co będziecie mieli możliwość zrobienia przeglądu elektryka lub jego naprawy.