Zamiast chodzić, zacznij jeździć

Zamiast chodzić, zacznij jeździć

W Polsce jest to nie do pomyślenia, żeby z chodnika dla pieszych zrobić ścieżkę rowerową…

Kilka lat temu miałem możliwość jeździć rowerem po Holandii, która uważana jest za raj rowerowy.
To, co mnie zaskoczyło to to, że rzadko spotykałem rowerzystów, którzy traktowali rower tylko i wyłącznie jako hobby, do rekreacyjnych wycieczek lub do uprawiania sportu.

Jeżdżąc po Rotterdamie, byłem zdumiony, że ścieżki, autostrady rowerowe, były szersze niż chodniki dla pieszych.

Podobnie jest w miastach Danii, Szwecji, Niemczech czy Norwegii – dlaczego tak jest?

W tych krajach wiele osób doszło do wniosku, że bardziej efektywna jest jazda na rowerze niż chodzenie, czy jazda komunikacją.

Dlaczego rower?

Dbamy też o miejsce, w którym mieszkamy, o czyste powietrze, zmniejszenie emisji hałasu, poziomu zanieczyszczeń.

Rowerem docieramy szybciej do celu, nie musimy korzystać z komunikacji, dbamy o swój dobrostan psychiczny i fizyczny, możemy się zatrzymać, gdzie chcemy.

Dobra i przemyślana infrastruktura rowerowa, to więcej rowerzystów

W Holandii często możemy spotkać drogi, w których kierowca może jechać jedynie środkiem jezdni. Po jednej i po drugiej stronie są szerokie pasy dróg rowerowych. Powoduje to zmniejszenie prędkości samochodów a dla innych użytkowników zwiększa bezpieczeństwo.

Użytkownicy aut zachowują bezpieczne odległości wobec cyklistów, bo często sami z auta korzystają tyko wtedy, gdy muszą. Zazwyczaj każdy z kierowców ma w rodzinie osoby, które korzystają z roweru na co dzień.

Dzieci nie są podwożone do przedszkola czy do szkoły samochodem

Pamiętam taki obrazek w Holandii przed 8 rano: większość dzieci, bez względu na wiek, jedzie do szkoły rowerem, kierowcy samochodów zwalniają, aby dzieci były bezpieczne.
Żaden z kierowców nie trąbi, nie ryzykuje jazdy blisko rowerzystów.

Czyste powietrze lepsze i zdrowsze życie

Sam też doświadczyłem sytuacji, w której samochód ciężarowy, mając pierwszeństwo na rodzie, zatrzymał się bym spokojnie mógł włączyć się do ruchu.

To właśnie w tych krajach możemy zobaczyć miasta, w których nie tworzą się korki, a powietrze jest dużo czystsze, bo ludzie zrezygnowali z auta, zastąpili chodzenie, spacer, komunikację miejską, jazdą na rowerze.

SONY DSC

Czy wiecie, że są w np. w Danii miasta, które liczą 600 tysięcy mieszkańców, w tym zarejestrowanych samochodów jest tylko 120 tysięcy i jest tam ponad 700 tysięcy rowerów.

W badaniach, które zostały przeprowadzone w Holandii, na pytanie dlaczego korzystasz z roweru a nie z innych środków komunikacji?
Respondenci na pierwszym miejscu odpowiedzieli, że nie jest najważniejsze zdrowie, ekonomia, ekologia, ale po prostu wygoda.

Rower jest najbardziej wygodnym środkiem poruszania się, nie chodzenie, nie jazda samochodem czy komunikacją miejską.

Rower elektryczny, to doskonały środek zastępujący samochód na co dzień

Dla tych Duńczyków, Norwegów, Holendrów rower pełni funkcję użytkową dlatego nie dziwi fakt dlatego coraz więcej osób przesiada się z rowerów tradycyjnych na elektryczny.

Rower ze wspomaganiem jest dużo bardziej wygodny i wydajniejszy, mniej męczy, można go wykorzystywać przy silnym wietrze, można więcej przewieźć produktów ze sklepu.

Z tego powodu mogę używać go na co dzień bo jest bardziej praktyczny i dostosowany do moich potrzeb.

Skuterem, motorem muszę jechać jezdnią, stać w korkach, przeciskać się czy szukać miejsca parkingowego.

Rowerem elektrycznym nadal mogę jechać ścieżką rowerową, zboczyć do parku, lasu by chwilę odpocząć i to jest jego największym atutem.

Dlatego nie dziwi fakt, że właśnie w tych krajach coraz więcej osób jeździ na rowerze elektrycznym. Jeden z dystrybutorów rowerów opowiadał mi, że jeżdżąc po Niemczech, proponował rowery analogowe i elektryczne.
Okazało się, że coraz więcej osób nie chciało rozmawiać nie o rowerach klasycznych, po prostu potrzebowali roweru do codziennego użytku.
A takim jest rower ze wspomaganiem, to on dla nich jest najodpowiedniejszy.

Badanie w Europie

W Europie zostały przeprowadzone badania dotyczą zmiany roweru tradycyjnego na elektryczny, w Holandii taką zmianę zadeklarowało aż 47%, kolejnym krajem była Hiszpania- 39%, Włosi – 33%, Belgowie – 31%.

Badania były przeprowadzone przed pandemią COVID.
Już dziś wiemy, że w wielu miastach europejskich nastąpił znaczący wzrost korzystania z jednośladu.

Według wielu ekspertów transportu drogowego rower stanie się jednym z najważniejszych środków transportu do pracy.

Korzystaj z roweru nie tylko w niedzielę

Na stronach FB, forach rowerowych w Polsce spotykam się z krytyką korzystania z roweru elektrycznego, „bo to nie rower”, „to bez sensu” „jeżdżę dla formy”, myślę, że większość osób krytykujących traktuje rower jako narzędzie do ćwiczeń, „bo chce mieć lepszą kondycję”, „bo wzmacnia mięśnie”, albo chcą jeździć rowerem hobbystycznie.

Pamiętam taką rozmowę z klientką, która opowiadała, że rower hybrydowy, to nie dla niej, bo ona woli ten tradycyjny, na pytanie, kiedy ostatni raz jeździła na swoim rowerze odpowiedziała, że jeszcze w tym roku go nie ruszała, bo nie było czasu, bo pogoda nie najlepsza a była to połowa lipca.

Jeśli uświadomimy sobie, że jazda na rowerze jest alternatywą do chodzenia, do komunikacji miejskiej, do auta, to rower elektryczny jest najlepszym wyborem. 
Temperatura, pogoda, wiatr, korki, szukanie miejsca parkingowego nie ma już takiego znaczenia, do biura, pracy, urzędu czy sklepu często dojadę w tym samym czasie a nieraz krótszym. 

W weekendy nic nie stoi na przeszkodzie, aby wsiąść na tradycyjny rower i pojeździć po lesie, górach, w terenie ale z doświadczenia swojego też wiem, że kto raz zasmakuje jazdy elektrykiem będzie miał opór aby wsiąść z powrotem na „analoga”.

A dlaczego ja jeżdżę na rowerze elektrycznym, możesz przeczytać lubieelektryki.pl

Strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych, analitycznych i marketingowych, w tym badania Twoich zainteresowań i dopasowania do nich reklam na innych stronach www. Możesz określić w przeglądarce warunki przechowywania i dostępu do cookies. Dalsze korzystanie ze strony bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację plików cookies. Więcej informacji w naszej Polityce prywatności.
Zgadzam się