Jak najdalej zajechać na e-rowerze

Jak najdalej zajechać na e-rowerze

Rower elektryczny daje nam wiele nowych możliwości. 

Jedną z nich jest to, że wielu z nas może się wybrać rowerem na dłuższe wycieczki niż dotychczas i wjechać w teren np. górzysty, który musielibyśmy z wielkim wysiłkiem zdobywać pieszo.

Co zrobić, aby rowerem hybrydowym dojechać jak najdalej? 

Większość z nas powie, że wystarczy mieć dobry silnik i pojemniejszy akumulator. Ale to jest tylko część prawdy. Producenci sprzedają ten sam rower z różną pojemnością akumulatora.
W pierwszym przypadku przejedziemy około 90 km, a w drugim już 130 km.
Kupując rower z większą pojemnością akumulatora, możemy wydłużyć czas przejazdu o około 30% i przejechać 40 km więcej. 

Jeśli jeździsz codziennie i przez cały rok

Jeśli do pracy dojeżdżasz rowerem ze wspomaganiem około 25 km, to większa pojemność baterii wpłynie na częstotliwość ładowania, nie co 3 dni, ale co 5.

Gdy z roweru ze wspomaganiem korzystamy prawie codziennie zamiast z komunikacji miejskiej, warto rozważyć kupno roweru z pojemniejszą i droższą baterią. 

Taki e-rower kupujemy przecież na kilka lub kilkanaście lat i ważne jest, aby taki zakup dłużej nas cieszył.

Podobnie jest w przypadku elektrycznych rowerów górskich, które wykorzystujemy do trudnego technicznie terenu, w którym bateria dużo szybciej się wyczerpuje.

Kupując rower z baterią o pojemności 12 Ah, producent zakłada, że powinno ci to wystarczyć na 100 km, jednak jadąc w górach 50 km na jednym ładowaniu będzie już sukcesem.

Z drugiej strony producenci z wielką ostrożnością podają, jaki dystans możemy przejechać na rowerze elektrycznym. 

Wynika to z tego, że liczba przejechanych kilometrów jest uzależniona nie tylko od ukształtowania terenu, drogi – czy jest ona szutrowa, polna lub asfaltowa.

Okazuje się, że pokonując tę samą drogę w rożnych porach roku nasz rower będzie potrzebował raz więcej energii, a raz mniej.
To zależy od tego, jaka jest temperatura powietrza, czy wieje silny wiatr, pada deszcz a może i śnieg:). 

Warunki atmosferyczne mają wpływ na użytkowanie baterii

Dla producentów rowerów największą zagadką nie są warunki atmosferyczne, albo teren, w którym jeździmy, lecz człowiek – użytkownik roweru. Wszystko zależy od naszego stylu jazdy. 

Podobnie jest z jazdą samochodem, możemy jeździć na granicy możliwości samochodu i wtedy częściej będziemy musieli zajeżdżać na stację benzynową. Będziemy też musieli korzystać więcej razy z serwisu. Możemy też samochód oszczędzać i dłużej cieszyć się jego użytkowaniem.

Kiedy przesiadamy się z roweru „klasycznego” na elektryka, zapominamy, że nie mamy tylko jednego trybu jazdy ‘turbo” i w kasecie nie mamy tylko jednej zębatki ale mamy więcej możliwości.

Większość rowerzystów zapomina o nawykach z rowerów klasycznych i lubi niskie kadencje, gdyż wtedy czujemy moc tego roweru i jego przyspieszenie.

Ale, tak jak w samochodzie, przy agresywnej jeździe samochodem części szybko się zużywają, a w naszym rowerze ze wspomaganiem także szybko rozładowuje się akumulator. 

Warto pamiętać, że napęd elektryczny w rowerze ma nas wspomagać a nie nas zastępować.

Dlatego mamy pięć trybów silnika, a w kasecie mamy 8 czy 11 trybów.

Podsumowując, gdy chcemy się cieszyć większą liczbą przejechanych kilometrów, musisz na nowo nauczyć się korzystania z napędu elektrycznego i przerzutki tylnej. 

Pamiętajmy też, o kilku zasadach:

  • Im szybciej jedziesz, tym czas działania akumulatora będzie krótszy, dlatego dostosuj tryb wspomagania do terenu, na którym jedziesz.
  • Silnik najwięcej pobiera energii przy ruszaniu i rozpędzaniu, dlatego jedź równym tempem.
  • Jeśli masz sakwy, to zabieraj do nich tylko to co konieczne.
    Obciążenie roweru może spowodować, że przejedziesz mniej 10, 15 km, a przy wycieczce 80 kilometrowej te 10 km może Ci bardzo pomóc lub utrudnić życie.
  • Kiedy zjeżdżasz z góry – wyłącz zasilanie, szkoda prądu, nawet jeśli jest on pobierany minimalnie.

Ucz się swojego e-roweru, a dojedziesz dalej niż myślisz

Strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych, analitycznych i marketingowych, w tym badania Twoich zainteresowań i dopasowania do nich reklam na innych stronach www. Możesz określić w przeglądarce warunki przechowywania i dostępu do cookies. Dalsze korzystanie ze strony bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację plików cookies. Więcej informacji w naszej Polityce prywatności.
Zgadzam się