Akumulator to krwiobieg w twoim rowerze
Akumulator to najważniejszy element naszego roweru, a także najdroższy. Pozostawienie go samemu sobie może spowodować, że straci swoje właściwości. Wymiana na nowy będzie nas bardzo dużo kosztować.
Co warto wiedzieć?
- Nie warto kupować roweru elektrycznego z bateriami innymi niż Li-LON (litowo-polimerowe).
Na portalach aukcyjnych możemy znaleźć wiele e-rowerów używanych, w atrakcyjnej cenie. Jednak najczęściej nie znajdziemy informacji o technologii z jakiej zostały zbudowane baterie. - Nie warto zawracać sobie głowy e-rowerami, których akumulatory są w technologii, Ni-Mh (niklowo-metalowo-wodorkowe), Li-Poly (litowo-polimerowe) Ni-Cd (niklowo-kardamowe) czy żelowej.
Akumulator Litowo-polimerowy jest najczęściej wykorzystywany w nowych rowerach elektrycznych ze względu na dobry stosunek masy do pojemności.
Standardem jest dziś akumulator o pojemności 400 Wh (11Ah) w rowerach miejskich. W rowerach trekkingowych czy górskich montowane są baterie o pojemności 500 do 630 Wh.
Na takiej baterii możemy przejechać więcej kilometrów 110/145 km a w przypadku Bolta (Overfly) możemy dołożyć jeszcze jedną baterię, która zwiększa nasz zasięg do 240 km.
Przy zakupie warto też spytać sprzedawcę na jakich ogniwach zbudowana jest bateria.
Na rynku mamy grupę tańszych rowerów elektrycznych. Jest to wynik jakości baterii, która posiada tzw. „no name” (bez imienne).
Taki akumulator po jakimś czasie szybko się rozładowuje i traci na wydajności a znalezienie serwisu pogwarancyjnego jest dość utrudnione.
Rowery elektryczne w naszej ofercie mają ogniwa Samsunga, Lg lub Panasonica -daje nam to gwarancję, iż taka bateria będzie nam długo służyła, a gdyby wystąpiła jakaś awaria na pewno będziemy mogli dostać baterię o tych samych parametrach.
Ogniwa to nie wszystko.
W firmowych akumulator ważny jest jeszcze system BMS (Baterry Management System), który steruje ładowaniem poszczególnych ogniw, aby były jednakowo naładowane. W nowych bateriach jest też podwójne zabezpieczenie prądowe – zapobiega ono przegrzaniu baterii czy uszkodzeniu baterii.
W systemach baterii „no name” nie wiemy czy taki system jest, jaka jest jakość i sprawność.
Wato więc pamiętać, że markowe baterie mają wyższą jakość i są bezpieczniejsze oraz dłużej posłużą.
W rowerach ze wspomaganiem firmy Overfly i Lovelec, Rock Machine stosowane są baterie markowe (LG, Samsunga, Shimano). Jakość akumulatora przekłada się na żywotność i ilość cykli ładowań.
W zależności od wyboru baterii, takich cykli będziemy mieli od 500 do 700. Wystarcza nam to na około 5-7 lat, wszystko zależy od osoby która taki rower elektryczny użytkuje.
Waga rowerzysty, tryb na którym jedziemy, ukształtowanie terenu ma znaczenie dla żywotności baterii
Jeżeli jest to osoba ciężka, korzysta tylko z najwyższego trybu wspomaga i jeździ pod górkę, lub korzysta wyłącznie z manetki „gazu”, to taka bateria szybciej się zużyje a jej wydajność może spaść do 60/70%.
Przy tej okazji kupna roweru ze wspomaganiem warto też spytać sprzedawcę, ile będzie kosztować nas nowa bateria, gdyż ceny baterii są bardzo różne od 1500 do nawet 3000 zł.
A to ważny aspekt kiedy kupiony rower ma nam służyć dłużej.
W świetle powyższych informacji już wiemy, że sercem roweru nie jest silnik a akumulator, o który powinniśmy szczególnie dbać, aby na służył długo i abyśmy mogli na jednym ładowaniu przejechać jak najwięcej kilometrów.
Pamiętaj o kilku wskazaniach:
- Przechowuj akumulator w temperaturze pokojowej; chroń akumulator przed niskimi i bardzo wysokimi temperaturami.
Jeśli jeździsz na co dzień np. do pracy, nie zostawiaj akumulatora na wiele godzin w miejscu, gdzie temperatury są wysokie lub bardzo niskie. - Nie ładuj akumulatora, gdy jest bardzo zimny – poczekaj aż osiągnie temperaturę pokojową.
- Nie czekaj do pełnego rozładowania, aby go naładować; najlepiej ładuj między 30-60%.
- Nie przechowuj baterii rozładowanej (np. w okresie jesienno – zimowym) – ogniwa lubią być w „ruchu”.
- Gdy nie jeździsz przez kilka miesięcy sprawdzaj stan naładowania baterii- min to 60% naładowania.
- W okresie jesienno-zimowym, jeśli jest dobra pogoda, wybierz się na krótką wycieczkę.
Twoje serce będzie zdrowsze i akumulator też. - Ruszaj zawsze z pierwszego stopnia wspomagania i podobnie jak w aucie, przechodź na wyższe – korzystnie wpłynie to na silnik i baterię.
- W okresie, gdy są niskie temperatury nie obciążaj mocno roweru bagażami. Twoja hybryda zachowa lepszą kondycję.