Kapeć, guma w elektryku? – w 99% możesz tego uniknąć.

Kapeć, guma w elektryku? – w 99% możesz tego uniknąć.

Dlaczego kapeć?

Awarii związanych z ogumieniem łatwo jest uniknąć dlatego warto zwracać uwagę na prawidłowe ciśnienie w oponach.

Często zdarza nam się zapomnieć o tej czynności, gdyż jeżdżąc na rowerze elektrycznym silnik nas wspomaga i z niskim ciśnieniem łatwo sobie poradzi. Poza tym powietrze ucieka najczęściej powoli a do „ociężałych” opon szybko się przyzwyczajamy.

Prawidłowe ciśnienie w oponach jest ważne dla „lekkości” jazdy i wysiłku, który my wkładamy, a co jest jeszcze ważniejsze dla bezpieczeństwa, gdy poruszamy się w ruchu ulicznym.

  

Mijając wielu cyklistów obserwuję, że więcej niż połowa jedzie na jednośladach, które mają nienaoliwiony łańcuch oraz brak powietrza w tylnej oponie – praktycznie jadą wręcz na samej obręczy.

Nie ma się więc co dziwić, że potem słyszymy, iż silnik nie daje rady, może się popsuł, bo nie ma takiej mocy jak na początku albo że opony są  słabej jakości , bo co chwilę jest konieczność  wymiany dętki.

Jazda na niskim ciśnieniu to nie tylko większe zmęczenie i częste wymiany dętek, to również:

  • większe zużycie energii w akumulatorze, co przekłada się na ilość przejechanych kilometrów
  • szybsze zużycie opon
  • uszkodzenia poszycia opony (fałdy, wybrzuszenia, przetarcia), co w konsekwencji może prowadzić nie tylko do zniszczenia opony, ale scentrowania lub pęknięcia obręczy – wystarczy najechać na ostrą dziurę w asfalcie i do wymiany nie będzie tylko dętka, ale cała opona, a w najgorszym razie też obręcz koła

Ciśnienie w oponach to podstawa

Spadek ciśnienia w oponach rzadko następuje gwałtownie, raczej jest to proces i dlatego łatwo nam się przyzwyczaić do takiego stanu. Z czasem przyzwyczajamy się do sytuacji, w której rower nam „tańczy”, „wężykuje” a my musimy włożyć dużo więcej wysiłku w kontrolowanie toru jazdy.

Dobre ciśnienie w oponach pozwala nam na komfortową, sprawną, bezpieczną i przewidywalną jazdę w zakrętach.

Ciśnienie w oponach powinniśmy kontrolować systematycznie, co najmniej raz miesiącu a najlepiej nauczyć się „słuchania”, w tym przypadku odczuwania e-roweru – „czuję, że idzie wolniej, jakby się wlókł” a to znak, że w pierwszej kolejności sprawdzamy łańcuch i opony.

A skąd mamy wiedzieć jakie ma być ciśnienie w oponach?

Większość opon na boku ma napisane jaki powinno być ciśnienie, najczęściej są to widełki między np.: 2.0 a 4.0 Bar. Dla ciekawości dodam, że na niektórych oponach jest też napisana dopuszczalna waga rowerzysty i roweru.

Ciśnienia opon jednak nie sprawdzamy za pomocą kciuka, ale za pomocą ciśnieniomierza, który może być umieszczony w pompce.

Większość pompek ręcznych, które posiadamy, rzadko mają taki przyrząd i raczej powinniśmy je traktować jako awaryjne, gdy złapiemy “kapcia”.

W domu najlepiej mieć pompkę podłogową, która ma już wbudowany przyrząd do mierzenia ciśnienia.

Tomka podłogowa

A jakie wybrać ciśnienie w oponach?

  •     Jeśli jesteśmy wyżsi i ciężsi to nasze opony powinny być w zakresie wyższego ciśnienia
  •     Jeśli jeździmy na widelcu sztywnym warto przyjąć wartość niższą, wtedy nie będziemy        odczuwali tak bardzo nierówności
  •     Jeśli mamy widelec amortyzowany, możemy koła napompować w wyższym zakresie – opona będzie nam się szybciej toczyła i będziemy zużywać mniej energii
  •     Jeśli jeździmy rowerem na zakupy a w sakwach mamy około 20 kg dużo bardziej bezpieczny jest zakres wyższy, podobnie, gdy jeździmy z dzieckiem w foteliku.

Wybór odpowiedniego ciśnienia w oponach zawsze jest kompromisem między komfortem czy bezpieczeństwem zużyciem energii, dlatego warto eksperymentować, aby znaleźć dla siebie optymalne rozwiązanie.

 Jeśli będziemy mieli dobrze napompowane koło i w dobrym stanie ogumienie to na 99% nie złapiemy kapcia i unikniemy kłopotu w drodze, dlatego nie sprawdzajmy ciśnienia na „oko” czy za pomocą kciuka

Pamiętajcie lepsza jest profilaktyka niż leczenie:)

Przeczytaj też artykuł – zadbaj o swój akumulator. 

wypoczynek
Strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych, analitycznych i marketingowych, w tym badania Twoich zainteresowań i dopasowania do nich reklam na innych stronach www. Możesz określić w przeglądarce warunki przechowywania i dostępu do cookies. Dalsze korzystanie ze strony bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację plików cookies. Więcej informacji w naszej Polityce prywatności.
Zgadzam się