Covid to nie tylko badania nad wirusem i szukania najskuteczniejszej szczepionki, pandemia dała możliwość sprawdzenia teorii na temat klimatu, które zostały zbudowane przez wielu naukowców.
Przemieszczamy się samolotami, samochodami lub komunikacją miejską i nie zdajemy sobie sprawy z wpływu na środowisko.
Klimatolodzy MMC przy pełnym lockdown- ie , mieli okazję zbadać środowisko i klimat, wtedy przestaliśmy korzystać ze środków transportu i przesiedli się na rowery.
Dlaczego rower?
Jazda na rowerze staje się coraz bardziej modna i praktyczna, czego dowodem jest coraz większy deficyt rowerów w sklepach.
Wnioski są następujące:
- Nie korzystając z transportu samochodowego pomagamy klimatowi – nasze powietrze w okolicy jest czyste i przyroda się
odbudowuje. - Jesteśmy dużo zdrowsi.
- Każdy przejechany kilometr sprawia, że stajemy się coraz bardziej sprawniejsi i silniejsi psychicznie
- W wielu państwach Europy: Niemczech, Holandii, Włoszech, Francji powstały tymczasowe ścieżki rowerowe, wydzielane z pasów samochodowych. Okazało się, że ludzie bardzo szybko przesiedli się na rowery tam, gdzie jazda na nich jest bezpieczna.
- Tam, gdzie powstały ścieżki rowerowe na ulicach powróciło życie towarzyskie. Ludzie częściej korzystają ze sklepów, restauracji, placów zabaw i parków.
(Taką sytuację obserwuję i doświadczam sam przy Kanale Żerańskim, gdzie ruch rowerowy i pieszy po wybudowaniu infrastruktury wzrósł o 80%).
Nie tylko ekologia
Przesiadka na rower znacząco wpływa na ekologię hałasu. Nasze miejsca zamieszkania są mniej zanieczyszczone hałasem, czego sami doświadczamy wracając z okolic gdzie panuje cisza, las, góry itd.
Hałas wywoływany przez pojazdy mechaniczne nie tylko wpływa na nasz komfort w miejscu zamieszkania czy pracy ale ogromnie wpływa na nasze samopoczucie i życie psychiczne.
Przeczytajcie artykuł na temat przebudowy głównej ulicy w Rotterdamie. Została na nowo oddana do użytku rowerzystom i pieszym a nie samochodom.
Kilka lat temu miałem okazję jeździć rowerem po Rotterdamie.
Już wtedy nie mogłem się się nadziwić jaka istnieje tam infrastruktura rowerowa, szerokie ścieżki rowerowe, drogowskazy, mosty, kładki, wiadukty tylko dla rowerzystów.
Klimatolodzy potwierdzają, jeden rowerzysta więcej na ścieżce, to jeden samochód mniej na naszej drodze.